09 مهر 1403 - 10:28
کارشناس ارزی در گفت‌وگو با ایبنا:

جهش ارزی بدون منطق اقتصادی ناپایدار است/ ثبات کامل بازار ارز نیازمند اصلاح ناترازی‌های بودجه‌ای

جهش ارزی بدون منطق اقتصادی ناپایدار است  ثبات کامل بازار ارز نیازمند اصلاح ناترازی‌های بودجه‌ای
کارشناس اقتصادی گفت: تجربه ثابت کرده، رشدهای بالای نرخ ارز که دلیل اقتصادی جامعی ندارد به همان سرعت نیز فروکش می کند.
کد خبر : ۱۶۵۷۱۷

حسن گلمرادی؛ استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به این موضوع که تحمیل تقاضای کاذب به بازار ارز به زیان عامه مردم است، گفت: به تجربه ثابت شده رشد‌های بالای نرخ ارز که دلیل اقتصادی جامعی ندارد به همان سرعت نیز فروکش می‌کند.


وی در این باره افزود: طی ماه‌های گذشته نوسانات نرخ ارز بخصوص در هنگامه تنش‌های منطقه‌ای و نظامی دیده شده، اما به مرور زمان و با فاصله گرفتن از مباحث سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای نرخ ارز به رقم‌های سابق خود بازگشته، چون پشت این افزایش‌ها منطق اقتصادی نبوده است.


این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص راهکار‌های کاهش نرخ تورم و انتظارات تورمی نیز گفت: یکی از مشکلات کشور که مردم از آن گله‌مند هستند وجود تورم بالا در کشور است که نتیجه آن کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه است.


وی ادامه داد: گرچه در یکسال اخیر و با بهبود نسبی درآمد‌های ارزی و سیاست‌های بانک مرکزی مقداری از روند پرشتاب تورم کاسته شده است، اما این سیاست‌ها تا زمان رسیدن به یک نرخ معقول نزدیک به تک رقمی بایستی ادامه داشته باشد، لذا این مهم به سرانجام نمی‌رسد مگر این که ناترازی‌های بودجه‌ای و تسلط سیاست‌های مالی که در قالب کسری‌های بودجه خود را نمایان می‌سازد، از طریق رشد درآمد‌ها و تنظیم مخارج از بین برود.


گلمرادی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه سیاست‌های پولی و اعتباری، اقتدار سیاست گذار پولی و استقلال بانک مرکزی و اصلاح سیستم بانکی از جمله مدیریت اضافه برداشت‌ها به عنوان یکی از عوامل خلق نقدینگی به جد باید دنبال شود. همچنین با توجه به این که تحریم‌های سال‌های اخیر توان دولت را در تک رقمی کردن تورم محدود کرده، سیاست‌های مناسب داخلی و توسعه روابط خارجی با دنیا و دیپلماسی اقتصادی می‌تواند به ترمیم برخی از مشکلات و ناترازی‌های ساختاری در زمینه کسری بودجه و کنترل نرخ ارز و بهبود ترازتجاری کمک کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر